Saturday 28 May 2016

Aktivis Pakistan Bantah Cadangan Benarkan Suami Pukul Isteri

Bismillahhirahmannirahim

ISLAMABAD : Media dan aktivis Pakistan mengecam cadangan sebuah pertubuhan agama yang membenarkan lelaki memukul isteri, dalam draf undang-undang perlindungan wanita, semalam.

Majlis Ideologi Islam (CII) mengeluarkan draf undang-undang pada Khamis lalu, sebagai tindak balas mereka terhadap undang-undang progresif yang memberi hak dan perlindungan yang lebih luas di wilayah Punjab.

Media tempatan memetik kandungan draf terbabit sebagai berkata: "Suami seharusnya diberi kebenaran untuk memukul isteri dengan perlahan jika melanggar arahan dan menolak untuk berpakaian seperti yang diinginkan suami; menolak ajakan mengadakan hubungan suami isteri tanpa sebarang alasan keagamaan dan tidak mandi hadas."

Cadangan itu turut mengundang ejekan daripada media dalam talian yang hampir setiap hari mengeluarkan artikel mempersendakan cadangan terbabit.

Akhbar Inggeris terkemuka dan berpengaruh negara itu, Dawn juga setiap hari menerbitkan artikel menyindir cadangan itu dengan menyenaraikan bahan lain yang bole dipukul selain daripada isteri - termasuk telur, bahagian bawah botol kicap dan Michael Jackson malah memilih untuk 'Beat It'.

Penerbitan artikel sedemikian contoh yang jarang dilakukan media di negara terbabit untuk mengecam golongan yang kononnya bercakap bagi pihak agama di negara yang konservatif Islam itu. - AFP



Pada pandangan saya, isu memukul isteri seharusnya diteliti dengan lebih mendalam. Hal ini kerana, jika tidak ada penanda aras si suami boleh sesuka hati untuk memukul isteri tanpa sebab yang munasabah. Undang-undang tersebut perlu berlandaskan hukum Islam sendiri jika negara itu mengamalkan ajaran Islam. Islam mengajar umatNya tentang kedamaian dan kebahagiaan, terdapat pelbagai panduan kearah keluarga bahagia. Jadi saya menyokong tindakan aktivis terbabit yang membantah cadangan benarkan suami pukul isteri kerana isteri juga manusia yang mempunyai hak yang sama dalam muka bumi ini.

Terima kasih :)

1 comment:

  1. Assalammualaikum...wah..entry yang sangat menarik...siapa sangka aktivis seperti ini pun ada di dunia. Pandangan saudari pun jelas. Terima kasih berkongsi ilmu.

    ReplyDelete